Dit is de reden dat je altijd weer te veel koopt
Misschien herken je het wel: je rent snel even de supermarkt binnen voor een pak melk en een komkommer, maar tien minuten later sta je met een bomvol mandje aan de kassa. ‘Waarom koop ik toch altijd zo veel dingen die ik niet nodig heb?’, vraag je jezelf waarschijnlijk af. Een schrale troost: het ligt niet aan jou en het overkomt ons allemaal. Met een aantal slimme trucjes zorgen supermarkten er namelijk voor dat je met veel meer naar huis gaat dan je van plan was. En we tuinen er allemaal met open ogen in!
Met deze listige trucjes proberen supermarkten jou meer te laten kopen dan je eigenlijk wilde.
1. Eerst groente en fruit
Wanneer we eerst groente en fruit in ons mandje doen, kopen we daarna meer junkfood, blijkt uit onderzoek. Heb je al een paar appels, een zak spinazie en tomaten in je mandje gegooid, dan gun je jezelf daarna eerder een rol koekjes. Niet verrassend dus dat je bij het binnenlopen van de supermarkt meteen de groente- en fruitafdeling tegenkomt. Het is allemaal strategisch!
2. Muziek
Je bent je er waarschijnlijk niet van bewust, maar muziek stuurt onze koopkeuzes aan. Uit onderzoek is gebleken dat we van Duitse muziek meer Duitse wijn kopen en dat door Franse muziek opeens de verkoop van Franse wijn stijgt. Bizar! Kun je nagaan hoe groot de invloed van muziek is op ons koopgedrag. En dat allemaal zonder we het doorhebben.
3. Honger
Mensen die hongerig zijn, kopen meer. En daarom worden we in supermarkten hongerig gemaakt. Zo mogen klanten vaak gratis hapjes proeven en op die manier krijgen ze het gevoel iets verschuldigd te zijn. Ook is het geen toeval dat veel supermarkten hun afbakovens vaak wijdopen hebben staan, waardoor een heerlijke broodgeur zich door de winkel verspreidt. Als je daar geen trek van krijgt…
4. Winkelkarretjes
De meeste supermarkten maken opzettelijk gebruik van grote winkelkarren. Wanneer je een grote kar hebt en er liggen maar een paar producten in, dan heb je als klant het gevoel dat je maar weinig hebt uitgekozen. Je kunt dan het idee krijgen dat je je winkelkarretje moet ‘opvullen’. Hoe groter de winkelkar, hoe sneller je dat gevoel hebt. Hier maken supermarkten handig gebruik van.
5. Verleidingen
De supermarkt ligt vol met verleidingen en daar spelen ketens goed op in. Brood, fruit en zuivelproducten liggen doorgaans ver uit elkaar, zodat je langs allerlei anders lekkers moet lopen wanneer je je boodschappen bij elkaar scharrelt.
6. Ooghoogte
Dit trucje ken je wellicht al: supermarkten leggen de duurdere producten op ooghoogte, want deze producten koop je eerder. De budgetvarianten liggen om die reden meestal onderaan.
7. Kassa
Zeg eens eerlijk: hoe vaak graai jij bij de kassa nog snel even een Twix mee? Wanneer we in de rij staan, moeten we vaak wachten en dat is het moment om nog een impulsaankoop te doen. Om deze reden leggen supermarkten dit soort impulsproducten bij de kassa. Ook kinderen zijn hier vaak gevoelig voor en als een kind gaat zeuren om iets lekkers, zwicht je soms eerder voor zo’n aankoop.
Lees ook: Druk, druk, druk? Zo bespaar je tijd in de supermarkt
Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!
Bron: AD | Beeld: Pexels