Het beroemde Raket ijsje van OLA verdwijnt voorgoed
Na de aanslagen in Brussel en de dood van Johan Cruyff is daar verrassend nieuws van een heel andere orde. Net nu we de lente in zijn gegaan en iedereen alweer voorzichtig aan het dromen is over een mooie zonnige zomer maakt het bedrijf OLA bekend dat het stopt met de verkoop van het beroemde Raket ijsje.
Het ijsje wordt ook wel gewoon een Raketje genoemd en het dankt zijn naam natuurlijk aan zijn raketvorm. Het bestaat uit drie smaken waterijs, die alle drie een andere kleur en een andere smaak hebben. De bovenste laag is meestal roze-rood (frambozen- of aardbeiensmaak), de middelste laag is oranje (sinaasappel) en de onderste geel (ananas, citroen of peer). Wie is er niet groot mee geworden? Het beroemde ijsje bestaat al sinds 1962 en werd bedacht in de tijd dat de ruimtevaart opkwam.
Maar helaas voor de liefhebbers, waaronder wijzelf ook trouwens, OLA stopt definitief met de verkoop van het ijsje. Het meldde vandaag dat “om productionele en budgettaire overwegingen, wereldwijd het ijsmerkenportfolio te moeten stroomlijnen”. Helaas valt het Raketje hierbij dus buiten de boot. Vooral in Nederland is het ijsje populair, maar niet in andere de andere landen waar Unilever ook actief is. De bevoorrading van de Raket zal volgens OLA op verkooppunten langzaam minder worden en uiteindelijk zal de Raket vanaf mei niet langer beschikbaar zal zijn.
Het bedrijf OLA is onderdeel van ‘the Heartbrand’ dat in totaal maar liefst wereldwijd 450 verschillende ijsjes verkoopt. Het bedrijf gaat dit aantal echter verlagen naar nog maar 90. Uiteindelijk blijven alleen de 90 favoriete ijsjes in de wereld bestaan, oftewel ze zogeheten wereldfavorieten, waardoor OLA de productie en verkoop van de ijsjes wereldwijd gelijk kan trekken.
Het verdwijnen van de vertrouwde Raket is iets wat door OLA wordt betreurd, maar OLA ziet het ook als een kans. “Dat er in de nieuwe strategie geen plek meer is voor de Raket betreuren wij enorm. Het was toch al ruim vijftig jaar het meest gelikte waterijsje van Nederland. Maar tegelijkertijd kijken we ernaar uit om Nederland bekend te maken met het nieuwe assortiment”, aldus Madelon van der Tol, Marketing Director Ice Cream van OLA.
Om alvast een tipje van de sluier te kunnen lichten voor jullie, de vijf meest populaire ijsjes die wel in het assortiment opgenomen zullen worden zijn Cuja Mara, Fizz Iimão, Dolmiti, FEAST en Nogger Choc. Ja dat klinkt behoorlijk onbekend, vinden jullie ook niet?
De Raket van OLA moest het opnemen tegen concurrerende ijsjes uit Groot-Brittannië, Duitsland, Portugal en Italië. OLA heeft naar eigen zeggen de afgelopen jaren geprobeerd om de populariteit van de Raket in deze landen te vergroten, maar dat is helaas niet gelukt. Wie van jullie is er fan van de Raket en vindt het dus erg jammer dat dit markante ijsje verdwijnt uit Nederland? Laat het ons weten, we zijn benieuwd naar jullie reactie! Vergeet het niet te delen met al je vrienden, familie en kennissen te delen op Facebook.
Beeld: Pixabay