Volgens de Consumentenbond is het zo lastiger om voor duurzamere vis te kiezen
Waar het eten en drinken in de supermarkt voorzien is van grote etiketten met informatie, zijn ook viskramen en viswinkels verplicht om allerlei gegevens te vermelden over de vis die zij verkopen. Daar houden zij zich vaak niet aan, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Dit maakt het voor consumenten lastiger om een duurzaam visje op de kop te tikken.
Geen of onvolledige etiketten
In de Europese Unie moeten viskramen en viswinkels op de etiketten of vitrinekaartjes de precieze naam van de vis, het herkomstgebied en de vangst- of kweekmethode vermelden. Toch blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond dat lang niet alle visverkopers zich hieraan houden. Sterker nog: van de 97 viszaken die de bond onderzocht, had maar één zijn zaakjes helemaal op orde. “Bij 34 procent ontbreken labels of vitrinekaartjes volledig”, meldt de Consumentenbond. “En als er al verplichte informatie op staat, is dit in 24 procent alleen het herkomstgebied, 10 procent vermeldt de vangst- of kweekmethode en over de wetenschappelijke naam geeft maar 6 procent informatie.”
Duurzame keuze is moeilijk
Dit is zorgzaam, vindt de Consumentenbond. Voor consumenten is het zo namelijk lastiger om een duurzame keuze te maken. “Het is hoog tijd dat visverkopers zich beter gaan houden aan de etiketteringsregels. En dat de NVWA hier streng op toeziet”, vindt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Overbevissing, schade aan het milieu, bijvangst en vervuiling, de problemen in de visserij liegen er niet om. Bij duurzame vis wordt rekening gehouden met de visstanden en de negatieve impact op natuur en milieu wordt zoveel mogelijk beperkt. Consumenten die duurzame vis willen kiezen, moeten dan wel beschikken over de juiste informatie.”
Keurmerk
Nederland telt zo’n 750 viswinkels en viskramen, waarvan de Consumentenbond er dus bijna honderd bezocht. Hoewel de bond dus niet bij elke viswinkel en -kraam is langs geweest, is de tendens zorgelijk. Volgens de Consumentenbond kun je je duurzame visje beter in de supermarkten scoren, omdat deze voorzien zijn van de keurmerken ASC en MSC. De vis van de viswinkels en viskramen bevatten deze keurmerken maar zelden. Van de onderzochte visverkopers werkt slechts 3 procent met zulke keurmerken. Voor zo’n keurmerk heb je namelijk een licentie nodig, en dat levert weer extra kosten en administratie op.
Lesje vissen
Een vis heeft dus niet per se een keurmerk nodig om duurzaam te zijn. Wil je weten of een vis duurzaam is? Dat kun je controleren op de Viswijzer. Dan moet je wel weten om welke vis het gaat en waar die vandaan komt – en dát is bij veel viskramen en viswinkels nu nog even lastig. Wil je zeker zijn van je zaak? Dan kun je volgens de Consumentenbond het beste kiezen voor haring, mosselen, oesters, Schotse of Noorse zalm, Hollandse garnalen, Noordzeekrab, wijting en schelvis. Ook bijvangstvis zoals grauwe poon, schar of steenbolk is een goede keuze. Tot slot nog een laatste tip: vraag bij kibbeling en lekkerbek van welke vissoort die gemaakt is. Als-ie van wijting of schelvis gemaakt is, zit je goed. Kabeljauw zonder MSC-keurmerk kun je dan weer beter vermijden.
Lees ook: Recept: supersnelle pasta met ansjovis
Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!
Bron: Consumentenbond, NOS | Beeld: P3600138 door Franklin Heijnen onder de licentie CC BY-SA 2.0