80 Procent van de aanbiedingen is ongezond
Met hoeveel er tegenwoordig te doen is om ‘bewust’ en ‘gezond’ te eten, zou je toch denken dat dat hartstikke makkelijk moet zijn. Maar wat blijkt nu? Supermarkten én horeca lijken er juist op gebrand te zijn om hun klanten zo veel mogelijk ongezonde keuzes te laten maken. Dat ontdekten verschillende Nederlandse universiteiten in een gezamenlijk onderzoek. Dit is hoe het zit.
Aanbiedingen
Als je naar je lokale supermarkt gaat, dan let je ongetwijfeld op de bonus, de stapeldeals, de combi-kortingen en alle andere mooie aanbiedingen. Maar is het je wel eens opgevallen dat deze kortingen zélden gelden voor echt gezonde artikelen? Natuurlijk, wij zeggen ook geen nee tegen twee diepvriespizza’s voor de prijs van één. Maar om nou te zeggen dat we door zo’n aanbieding gemotiveerd worden om gezonde keuzes te maken? Nee. Onderzoekers van Wageningen University & Research, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Utrecht hebben zich volledig in het oerwoud van aanbiedingen en kortingen gestort. En wat bleek: zowel supermarkten als horeca doen maar weinig om gezonde keuzes te stimuleren.
Supermarkten promoten ongezonde keuzes
Het onderzoek heeft aangetoond dat bij supermarkten een shocking 80 procent van de aanbiedingen gericht is op voedsel dat niet in de Schijf van Vijf voorkomt. Deze denkbeeldige schijf is door het Voedingscentrum bedacht om houvast te bieden voor een gezond en gebalanceerd dieet. Helaas gaan supermarkten en horeca dus niet mee in deze richtlijnen. Snoep, koek, alcohol, frisdranken, vlees en gevogelte waren goed voor 36 procent van de aanbiedingen in de supermarkten. Gezonde alternatieven zoals groente, fruit, peulvruchten, vis en eieren kwamen slechts in 13 procent van de reclames voor. Bij de horeca was het nog erger gesteld: daar viel een gigantische 91 procent van de aanbiedingen buiten de Schijf van Vijf. Bij het onderzoek is gekeken naar folders, kopschappen, promoties, en reclames op social media en bushokjes.
Ingrijpen
De onderzoekers stellen dan ook dat ingrijpen door de overheid hard nodig is. Met het rapport hopen ze het verantwoordelijke ministerie houvast te bieden om dit probleem aan te pakken. In 2018 werd hier een eerste stap mee gezet, door het tekenen van het Nationaal Preventieakkoord. Hiermee liet de overheid weten dat zij de bedoeling hadden om gezond eten te stimuleren. In de praktijk is er echter nog maar weinig gebeurd. En we weten allemaal: praatjes vullen geen gaatjes. Die dubbele diepvriespizza daarentegen…
Lees ook: Minstens 1 Beter Leven-ster: eind 2023 geen plofkip meer in de supermarkt
Dit artikel bewaren? Pin hem dan op Pinterest!
Bron: Metro Nieuws | Beeld: Pixabay, Reverent