Een boycot van meerdere A-merken ligt op tafel
Binnenkort geen Nutella of chocoladerepen van Milka meer in de schappen? Het zou zomaar eens kunnen, als het aan meerdere supermarktketens ligt. Verschillende supermarktketens verdenken leveranciers er namelijk van hogere prijzen voor hun producten te vragen dan noodzakelijk is, onder het mom van hogere inflatie. “Het kan leiden tot een boycot”, citeert AD.
Hoge inflatie
Dinsdagochtend maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat de inflatie over 2021 een recordhoogte heeft bereikt, namelijk 2,7 procent. Dat is de hoogste inflatie sinds 2003. Vooral afgelopen december liepen de prijzen hard op, namelijk met 5,7 procent. Dit heeft ermee te maken dat energie bijna 75 procent duurder is geworden. Ook voedsel werd afgelopen jaar een stuk duurder. In december lagen de prijzen gemiddeld 2,6 procent hoger dan een jaar eerder. In november lag dat cijfer nog op 1,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Volgens het CBS komt deze stijging vooral doordat vlees, groenten en fruit duurder werden.
Nóg hogere prijzen
Door een stijging in grondstofprijzen en hogere productie- en transportkosten zijn fabrikanten van levensmiddelen genoodzaakt hun prijzen te verhogen. Maar volgens meerdere supermarkten laten sommige leveranciers het niet daarbij. “Ik weet zeker dat ze extra marge proberen te vangen, sommige prijzen liggen beduidend hoger dan wat de markt en het inflatieniveau aangeven. We kunnen die prijzen en percentages goed in de gaten houden en dus zien we ook wanneer het in onze ogen niet klopt. Dan krijgen we een stijging voor onze kiezen die niet realistisch en zeker niet wenselijk is”, vertelt Ton van Veen, financieel topman van Jumbo, aan AD. “Een deel kunnen we zelf verwerken, maar het houdt een keer op. We kunnen dit niet doorberekenen aan onze klanten.”
Boycot
“Het houdt een keer op”, aldus Van Veen, maar wat houdt dat precies in? Nou, dat zou maar zo eens kunnen betekenen dat supermarkten bepaalde A-merken gaan boycotten. “Vanuit de vertrouwelijkheid van de onderhandelingen kan ik geen namen noemen, maar als we er niet uitkomen, kan het inderdaad zo zijn dat we tijdelijk een aantal merken niet verkopen”, vertelt de financieel topman van Jumbo.
Geen Nutella
Dat dat geen onrealistisch scenario is, blijkt wel uit de supermarktschappen van onze zuiderburen. Onlangs kwamen de Belgische supermarktketen Colruyt en voedingsreuzen Ferrero en Mondelez niet uit de onderhandelingen. Het resultaat? Tientallen producten van hun merken Nutella, Milka en Lu verdwenen uit de Belgische supermarktschappen.
Klanten niet de dupe
Of wij in Nederland binnenkort ook bepaalde A-merken moeten missen, zal nog moeten blijken. Het is in ieder geval wel duidelijk dat de onderhandelingen tussen de supermarkten en de leveranciers allesbehalve mild verlopen. Aan de ene kant willen de leveranciers natuurlijk meer verdienen, aan de andere kant willen supermarkten hun prijzen richting de klant zo min mogelijk omhoog gooien. Zo laat marktleider Albert Heijn via een woordvoerder aan AD weten: “We begrijpen dat vanwege de inflatie in sommige situaties prijsstijgingen onvermijdelijk zijn. Maar juist om die inflatie niet verder te laten oplopen, willen we extra prijsstijgingen daarbovenop zoveel mogelijk voorkomen.”
Vorig jaar waren boodschappen gemiddeld 3,8 procent duurder dan het jaar daarvoor. Het lijkt erop dat we in 2022 nog dieper in de buidel moeten tasten.
Lees ook: Oei! Je koffie wordt nóg duurder door hoge prijzen koffiebonen
Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!