Ben jij ook meer gaan snoepen, of valt het mee?
Wanneer je door de lockdown weinig meer kan, wat doe je dan? Juist: op de bank ploffen met een film een grote zak zoetigheid. We zijn sinds corona met z’n allen veel meer gaan snoepen, blijkt nu dan ook uit onderzoek.
Corona, lockdown, snoepen!
Eigenlijk hadden we dit al kunnen zien aankomen. Er kon de afgelopen maanden maar weinig, maar je moet de boel toch een beetje leuk houden voor jezelf. En wat is er dan makkelijker dan een flinke reep chocolade of zak snoepgoed aanschaffen? Helemaal onverwacht zijn de cijfers die ABN Amro vandaag naar buiten bracht dan ook niet. De bank heeft informatie van supermarkten, drogisterijen en pompstations geanalyseerd. Daaruit bleek dat we met z’n allen flink meer zijn gaan snoepen. Bovendien hadden we schijnbaar ook een duidelijke voorkeur voor bepaalde soorten snoepgoed.
Chocolade en suikerwaren
Al met al waren de grootste stijgers dingen als chocolade, winegums, zure matten, en fruitgom. Ook de echt Hollandse klassieker drop kon natuurlijk niet in dit rijtje ontbreken. In 2020 groeide de omzet van chocola met zeven procent, en van deze andere zoetigheden met zes procent. In de eerste vier maanden was die stijging nóg sterker: toen gold er een omzetgroei voor zowel chocola als snoepgoed van maar liefst negen procent. Ook de komende weken kunnen die cijfers nog verder groeien. Met de aankomende EK-wedstrijden en Olympische Spelen gaan we namelijk nog meer snoepen terwijl we aan de buis gekluisterd zitten.
Grootste verliezers
Tegelijk zijn er ook een paar verliezers in dit verhaal. Zo loopt de verkoop van mintproducten en verfrissende kauwgums flink terug. Onderzoekster Nadia Menkveld zegt hierover: “We gaan minder uit, we zien minder collega’s op de werkvloer, dus hebben we blijkbaar minder behoefte aan een frisse adem.”
Lees ook: Onderzoek: door corona geven millennials meer uit aan boodschappen
Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!
Bron: NOS | Beeld: Pexels, Marianne Tang