Uncle Ben’s naam en logo worden als racistisch ervaren
Het rijst- en sauzenmerk Uncle Ben’s ondergaat een transformatie en zal niet meer als vanouds in de schappen te zien zijn. De Amerikaanse levensmiddelenproducent Mars schrapt het logo van Uncle Ben’s na kritiek over racisme. Ook krijgt het rijstmerk een andere naam: Ben’s Originals.
Racisme
Er kwam kritiek op de naam en het logo van Uncle Ben’s. Deze worden door mensen als racistisch ervaren. ‘Uncle’ was een bijnaam voor oudere mannelijke slaven of bedienden in het zuiden van de Verenigde Staten. Daarbij is het logo van het rijstmerk een oudere, zwarte man. Uncle Ben’s werd in 1943 opgericht. Het logo volgde drie jaar later.
Nieuwe naam en logo
Mars gaf na de kritiek al aan het merk te gaan herzien. Nu is de levensmiddelenproducent dus met een concreet plan gekomen: een nieuwe naam en een nieuw logo. Hoe het nieuwe logo er uit gaat zien, is nog niet bekend. De nieuwe naam is al wel bekend. Het rijstmerk gaat vanaf volgend jaar Ben’s Originals heten. Daarnaast laat het merk op zijn Instagram weten het niet alleen bij deze veranderingen te laten. Ook gaat hij beurzen uitdelen aan zwarte aspirant-ondernemers, om hen meer kansen te geven op de arbeidsmarkt.
https://www.instagram.com/p/CFebgqTgUx9/
Andere merken
Eerder kwam er ook al kritiek op andere merken. Zo zou ook de naam van pannenkoekenmerk Aunt Jemima racistisch zijn. Moederbedrijf Quaker Foods, onderdeel van PepsiCo, besloot daarop het merk te verwijderen uit de schappen. Daarnaast kwam ook een gezichtscrème in India onder vuur te liggen. De gezichtscrème, die onder Unilever valt, maakt je huid lichter. De naam en advertenties laten het lijken alsof een lichtere huidskleur beter zou zijn dan een donkere huid.
Lees ook: TikTok-hack: dit is dus hoe je Romeinse sla moet snijden
Bron: LINDA.nl | Beeld: Videostill YouTube Uncle Ben’s