De winkelwagens zorgen er niet voor dat klanten afstand houden
Sinds corona is het in sommige winkels verplicht om een winkelwagen te gebruiken. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt alleen dat winkelwagens niet helpen om de 1,5 meter afstand te hanteren. Wat wel werkt: een beloning.
Meten
De Universiteit van Amsterdam heeft dit onderzocht door de afstand tussen klanten in winkels te meten. Klanten kregen hierbij een sensor om, waardoor de onderzoekers konden inzien hoe vaak en hoelang mensen binnen de gevraagde 1,5 meter van elkaar af kwamen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat klanten met een winkelwagen vaak even dicht bij elkaar kwamen als klanten die geen winkelwagen hadden. Deze contacten duurden ongeveer tien seconden.
Beloning
Om de 1,5 meter afstand alsnog te stimuleren, beloofden de onderzoekers een zak paaseitjes aan de klanten. “Onze onderzoeksresultaten geven concrete aanknopingspunten om het afstand houden in de praktijk op een effectieve en positieve manier te stimuleren”, legt UvA-onderzoeker Tessa Blanken uit.
Stoplicht
Ook zien de onderzoekers andere oplossingen om de drukte te regelen. Zo stellen ze voor dat winkels gebruikmaken van een stoplicht, waardoor klanten op hun beurt moeten wachten. Een beloningssysteem zou helpen om de afstand te stimuleren. “We hebben aangetoond dat dit werkt, dus het zou mooi zijn als het ook in de praktijk gebracht wordt”, aldus Blanken.
Lees ook: Aha! Hierom is de een wel een zoetekauw en de ander niet
Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!
Bron: NU.nl | Beeld: Unsplash, Markus Spiske