66 procent geeft flink meer uit aan thuis eten en drinken
De coronacrisis verandert ons gedrag op allerlei manieren. Onderzoek wijst nu uit dat het koopgedrag onder millennials van 20 tot 40 jaar ook flink is veranderd. Twee derde van hen geeft namelijk meer uit aan de dagelijkse boodschappen.
Millennials besteden meer aan boodschappen
Een onderzoek van PanelWizard in samenwerking met Aanbiedingenfolders.nl heeft uitgewezen dat het uitgeefgedrag van millennials flink is veranderd door de pandemie. Maar liefst twee op de drie ondervraagden gaf aan dat zij sinds de crisis fors meer uitgeven aan het eten en drinken binnenshuis. Andere categorieën waar het geld harder rolt dan normaal zijn wonen (37 procent), elektronica (30 procent), en gezondheid (27 procent).
Waar men bespaart
Natuurlijk betekent dit ook dat er ergens op bespaard moet worden. Het zal je niet verbazen dat de meeste besparingen plaatsvinden op het gebied van buiten de deur eten en drinken. Maar liefst 70 procent van de ondervraagden geeft aan hierop te besparen. De harde horeca-lockdown heeft hier waarschijnlijk flink aan bijgedragen. Ook op het gebied van ontspanning en kleding zijn de gevolgen van de lockdown duidelijk zichtbaar: daarvan gaven respectievelijk 57 procent en 56 procent aan minder uit te geven.
Het onderzoek
Voor dit onderzoek zijn 1026 Nederlanders in de leeftijd van twintig tot veertig jaar oud ondervraagd. De millennials werden aan de tand gevoeld over hun boodschappen, maar ook over waar zij winkelen, hoe zij winkelen, en waar zij op letten bij het doen van uitgaven. Al met al blijkt dat millennials steeds meer online winkelen en dat dit vooral via de telefoon of tablet gebeurt. Een ding blijft vertrouwd: de prijs blijft leidend voor het doen van een aankoop.
Lees ook: Alle kleine beetjes helpen! Tips om duurzamer boodschappen te doen
Bron: Aanbiedingenfolders.nl | Beeld: Pexels