De kassabon stoppen we maar gauw weg
Het kan je niet zijn ontgaan: de prijzen van allerlei producten stijgen en alles wordt duurder. Maar dat dat 15,6 procent zou zijn, dat hadden we niet verwacht. Zo betaalde je voor een boodschappenkar gevuld met 55 basisproducten in de supermarkt in september precies honderd euro en in mei 115,60 euro. De inflatie zou dit jaar zelfs op kunnen lopen tot twintig procent.
Halfvolle melk
Dat meldde De Telegraaf gisteren naar aanleiding van een onderzoek van onderzoeksbureau GfK. Zij vulden hun boodschappenkar met 55 producten die klanten het meeste kopen in de Nederlandse supermarkt. Norman Buysse, directeur retail bij GfK, legt uit wat voor producten daar tussen zaten. Denk aan halfvolle melk, tandpasta, margarine en meer van dat soort producten. De artikelen waren allemaal niet in de aanbieding en er zaten zowel huismerken als A-merken tussen. Het onderzoek werd uitgevoerd met producten van negen verschillende bekende supermarkten: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Coop, Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet en Plus.
Geheim
Buysse vertelt dat ze niet kunnen vertellen welke producten ze hebben gebruikt voor het onderzoek, omdat dit de prijs kan beïnvloeden. Dan zullen supermarkten expres deze producten lager in prijs houden en dan kan GfK het onderzoek niet voortzetten in de toekomst met exact dezelfde producten. Erg slim.
Koffie
A-merken zijn meer in prijs gestegen dan huismerken, merkt Buysse op. “Wellicht hebben merkartikelfabrikanten een sterkere onderhandelingspositie en kunnen ze prijsstijgingen sneller doorberekenen. Het kan ook zijn dat huismerkfabrikanten langer doorlopende contracten hebben. Zowel in A-merken als in huismerken zal koffie nog snel in prijs stijgen, want de oogst is mislukt.”
Huismerk
Huismerken zullen vaak niet in prijs verhoogd worden, omdat de supermarkten dan bang zijn als duur bekend te staan en dat schijnt hun eeuwige angst te zijn. Misschien toch die Douwe Egberts maar laten staan en een keer voor eigen merk koffie gaan.
Lees ook: Hand op de knip: 6 manieren om te bezuinigen op boodschappen
Wil je dit artikel bewaren? Pin het op Pinterest!
Bron: De Telegraaf | Beeld: Pexels