Wie gaat er dit jaar met het meest misleidende voedingsproduct vandoor?
Wellicht heb je ooit gehoord van Het Gouden Windei. Zo niet, dan leggen wij het even voor je uit. Het Gouden Windei is een ‘prijs’ die Foodwatch uitreikt aan de voedselproducent die de meest misleidende truc gebruikt om consumenten op het verkeerde been te zetten. Al eerder won Nicolette van Dam de prijs met haar groentesnoep en ging ook het maisbrood van de Jumbo er met de winst vandoor. Maar wie wordt het dit jaar? Dit zijn de drie genomineerden.
De Gouden Windei-prijs
Misleid worden door een voedselproducent is, naast dat het erg vervelend is voor de consument, ook nog eens verboden. En hoewel de meeste bedrijven dit weten, zetten veel producten mensen vaak op het verkeerde been. Gelukkig bleef dit niet onopgemerkt en kwam voedselwaakhond Foodwatch dertien jaar geleden met de Gouden Windei-prijs. Dé prijs voor het meest misleidende voedingsproduct van het jaar.
Honderden tips
Elk jaar nomineert Foodwatch drie voedingsproducten die het ‘veel te bont hebben gemaakt’. De nominaties zijn gebaseerd op honderden tips die jaarlijks binnenkomen bij de voedingswaakhond. Hierop kunnen zij baseren welke drie producten genomineerd zijn voor het Gouden Windei.
Dit zijn de drie genomineerden
Allereerst zijn de Jumbo Ice Teas genomineerd. Er wordt gesuggereerd dat deze Ice Teas goed zijn voor je huid, haren en nagels. En met namen als Inner Beauty, Good Energy en Feel Immune wordt dit nog wat meer aangedikt. Toch bevatten de Ice Teas van de Jumbo helaas veelal alleen maar suikerwater met wat toegevoegde vitamines.
Ook is de Ambachtelijke Salade Oma’s Aardappel-Scharrelei genomineerd. Volgens de organisator van het Gouden Windei is dit voedingsproduct ‘kwaliteitskul’. De naam suggereert namelijk dat de salade een ambachtelijk product is, maar in werkelijkheid zit de salade vol met industriële ingrediënten zoals conserveermiddelen en zoetstoffen.
Als derde is de Kellogg’s All-Bran- Fruit’n Fibre genomineerd. Er kwamen dit jaar veel klachten over de zogeheten ‘krimpflatie’ binnen bij Foodwatch. Dit houdt in dat een product ineens minder inhoud heeft dan voorheen, wat ook bij het voedingsproduct van Kellogg’s aan de orde was. Het schijnt namelijk dat de inhoud van het pak van Kellogg’s met een kwart is verkleind, terwijl de prijs licht daalde. Hierdoor steeg de prijs per kilo juist sterk.
Handhaving
Foodwatch-directeur Nicole van Gemert vindt de verkiezing nog steeds hard nodig. “Misleiding is een verboden wet. In de Europese regelgeving is aangegeven dat misleiden niet mag, maar er staat niet wát precies niet mag en wat wel.” Van Gemert vervolgt dat er geen handhaving is op de regels, waardoor fabrikanten gewoonweg vrij spel hebben. “We merken wel dat er een preventieve werking van de verkiezing uit gaat”, aldus Van Gemert.
Toch vindt de directeur het niet goed dat er geen handhaving is op de regels. “Wij gaan veelvuldig naar de Reclame Code Commissie, maar die reageert alleen op klachten. Maar er zijn zoveel producten die met marketingtrucjes en leugens op de markt verschijnen.”
Lees ook: Met deze app kan jij supermarkten met elkaar vergelijken
Artikel bewaren? Pin hem op Pinterest!
Bron: Het Parool | Beeld: Pexels