Kinderen tot 14 jaar moeten zich straks legitimeren in de Aldi
Vanaf 1 oktober dit jaar stopt supermarkt Aldi met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen tot 14 jaar. De veelbesproken ‘suikerbommen’ met een hoog cafeïnegehalte worden straks alleen nog maar verkocht op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.
In Nederland is Aldi daarmee de eerste supermarkt die deze populaire drankjes straks niet meer aan jongeren verkoopt.
Aldi
Kassamedewerkers van Aldi moeten jongeren vanaf 1 oktober bij twijfel om hun legitimatie vragen, net als bij de verkoop van alcohol. De voornaamste reden voor deze nieuwe regelgeving is vanwege de gezondheid voor de jongeren. In onze samenleving speelt al langere tijd bezorgdheid over de consumptie van de energiedrankjes. Marjon Bachra van de organisatie Jongeren Op Gezond Gewicht vertelt: “Energy drinks hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Terwijl we ervan uit kunnen gaan dat het geen gezonde keuze is.” De organisatie hoopt dat meerdere supermarkten een leeftijdsgrens zullen instellen.
Gezondheidsredenen
In Engeland besloten enkele supermarkten al jaren geleden om te stoppen met de verkoop van de energiedrankjes aan jongere kinderen. Al enkele jaren ligt dit populaire drankje onder vuur bij verschillende voedingsdeskundigen en artsen. Ze zitten vol met taurine, cafeïne en suiker. Met name tieners drinken volgens de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NKV) soms wel zes blikjes of meer per dag. Volgens het NKV kan het veelvoudig drinken van deze drank leiden tot klachten als vermoeidheid, rusteloosheid en hartritmestoornissen.
Ben jij het eens met de nieuwe invoering van supermarktketen Aldi? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.
Lees ook: Dit zijn de meest voorkomende fouten die we maken tijdens het barbecueën
Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!
Bron: LindaNieuws | Beeld: Wikimedia